Після резонансного ДТП на Обухівському шосе, Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №2695, який пропонує посилити відповідальність водіїв.
Але не тільки – документ під шумок ще й розширює повноваження поліції.
Наприклад, там прописано, що поліцейські мають право зупиняти машини і перевіряти водіїв просто так. Зараз для цього потрібно як мінімум одне з восьми прописаних в законі підстав.
Розбиралися, про що йдеться в законопроекті і чого чекати водіям.
Штрафи і нові права поліції. Про що йдеться в законопроекті
Законопроект №2695 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення в сфері безпеки дорожнього руху» був поданий до парламенту в грудні минулого року.
Його ініціатори – «слуги народу» Олександр Бакумов, В’ячеслав Медяник і Владлен Неклюдов.
Перше нововведення – посилення відповідальності за п’яне водіння.
Новий законопроект не підвищує штрафи за водіння в нетверезому вигляді, але пропонує карати порушників ще й адмінарештом на 10-15 діб, а також позбавленням прав на термін від 3 до 10 років. Таке покарання передбачено за повторне порушення протягом року.
Правда, зараз вже обговорюється нова норма – кримінальна відповідальність за п’яне водіння, яку нещодавно скасував Володимир Зеленський. Після хвилі обурення аварією на Обухівській трасі, де через п’яного рецидивіста загинула сім’я з чотирьох чоловік, тему знову повернули – але поки вона тільки на стадії консультацій в Кабміні.
Друге нововведення – по штрафам. Перевищення швидкості більше ніж на 50 кілометрів на годину, згідно із законопроектом, «подорожчає» – причому дуже суттєво, майже в сім разів. Замість 510 гривень будуть брати 3400. Це, мабуть, одне з найбільш скандальних положення документа – з огляду на нещодавно запрацювала систему відеофіксації порушення швидкісного режиму.
Сума за українськими мірками просто гігантська – з огляду на рівень зарплат в країні, оплатити такі штрафи зможуть тільки самі забезпечені водії.
З іншого боку, торкнеться це посилення зовсім вже відчайдушних гонщиків. Наприклад, якщо по місту дозволено їхати 50 км / год, то оштрафують за «сверхтаріфу», якщо водій їде 100 і більше кілометрів на годину.
Відповідно, на ділянках, де можна їхати 80 км / год, 3400 грн заплатять ті, хто їде 130 км / ч.
Третє нововведення є, по суті, головним – в законопроекті розширюються права поліцейських. Вони матимуть право зупиняти машини і перевіряти водіїв без причини – в рамках «профілактичної перевірки».
Після зупинки правоохоронці можуть перевірити документи, автомобіль і стан водія – наприклад, вимагати здати алкотест. Відмова тягне штраф в 10 200 гривень і позбавлення прав на рік.
При зупинці машини копи матимуть право керуватися тільки «організаційно-розпорядчим актом», який буде опублікований на сайті Нацполіціі. Однак навряд чи він буде якось істотно обмежувати поліцію, закон таких обмежень, по крайней мере, не виписує.
На практиці ця норма буде означати повернення поліцейських «засідок» на водіїв. Під час обговорення проекту депутат Олександра Устинова заявила, що поліцейським тепер можна буде знову сидіти в кущах з радарами і зупиняти машини без причин і понятих. Визначення місць для контролю руху знову-таки буде у веденні начальника місцевої поліції.
Цікаво, що боротьба з «засадами» даішників і з безмежними масовими зупинками автомобілів була одним з головних гасел реформи поліції, яку почали в 2015 році. Після публікації відео, як співробітники ДАІ Миколаївської області, що засіли в кущах з радаром, гальмують кожен другий автомобіль, Арсен Аваков особисто прилетів в регіон і звільнив весь особовий склад місцевої автоінспекції.
Але часи, як бачимо, змінюються, і МВС отримує все більше повноважень – включаючи найскандальніші функції.
До речі, тема з «засадами» тісно пов’язана і зі збільшенням штрафів за перевищення швидкості.
Ще минулої весни, після ряду скандальних ДТП, Рада повернула на дороги переносні радари. Тобто, якщо закон приймуть, швидкість почнуть вимірювати і за межами зон дії стаціонарних камер – грубо кажучи, в будь-яких кущах.
З огляду на зростання штрафів, які мало хто захоче платити, це створює серйозні корупційні ризики – адже вимагати хабар в кущах куди простіше, ніж на обладнаному пункті контролю за рухом, де все знімається на камери.
Як зараз поліція гальмує порушників
Поки новий законопроект не прийнятий у другому читанні, підстави для зупинки автомобіля зараз такі:
Найочевидніше – порушення правил дорожнього руху.
Явна несправність автомобіля: бовтається бампер, розбито скло, не світить фара і так далі.
Неправильно закріплений вантаж, який може зірватися з автомобіля, що їде. Авто в розшуку.
Водій і пасажири машини – свідки ДТП або злочину або безпосередньо причетні до нього. Також можна зупиняти авто з метою пошуку понятих.
Потрібна допомога іншим учасникам руху в екстрених ситуаціях.
Заборона на проїзд куди-небудь.
Без причин можна зупиняти будь-які авто на іноземних номерах для перевірки законності передачі права на керування автомобілем (мова головним чином про «евробляхах»). Ця норма була прийнята в 2018 році.
Тобто цей перелік, з одного боку, дає право зупинити машину при найменшому порушенні або в разі екстреної ситуації. З іншого – не дозволяє поліції зупиняти всіх, хто їй не сподобався і без всяких підстав затримувати автомобілі.
Звичайно, за фактом людей регулярно зупиняли без причини – навіть всупереч зазначеним нормам. Що дозволяло юридично підкованим водіям скасовувати накладені внаслідок такої зупинки штрафи.
Зустрічалися відверто кумедні випадки. Водія з Вінницької області в вересні 2017 року зупинили без видимої причини. Виявилося, що не дарма – при собі у нього не було ні прав, ні техпаспорта. Був складений протокол, однак автомобіліст пішов до суду і заявив, що зупинили його незаконно. Відповідно ні права на перевірку документів, ні на штраф у поліції не було.
Позивач навіть виграв суд першої інстанції, проте справа «зарубали» в апеляції. Але водій не заспокоївся і дійшов до Верховного суду, якому у вересні 2019 року припало робити спеціальне роз’яснення – що, незважаючи на правомірність зупинки, водій повинен мати при собі документи на машину і права.
Тобто поліція за фактом зупиняла підозрілі автомобілі, навіть якщо не було формального заснування. Однак водії могли все ж оскаржити дії інспекторів. Тепер, якщо закон приймуть, це буде неможливо. І апетити поліцейських будуть обмежені тільки їх фізичними можливостями на зупинку авто і кількістю «засідок» на дорогах.