Повітряна піраміда: Чому масово скасовують авіарейси і чи реально повернути гроші за квитки?

Українці скаржаться на скасування авіарейсів. Причому, в цьому питанні зараз – повна плутанина.

Деякі рейси скасовують «чесно» і, нібито, з об’єктивних причин.

«Наприклад, якщо приймаються рішення по польотах на рівні уряду. Скажімо, влада Естонії недавно попросили Wizz Air закрити рейси на Київ, так як в серпні на одному з літаків прилетіло відразу 60 пасажирів, які не мають права в’їзду на територію цієї країни. Ryanair різко скоротила кількість рейсів після того, як в Україні заборонили в’їзд іноземцям «, – перераховує експерти авіаринку Олександр Ланецкий.

За іншими рейсам – багато питань. Скажімо, є випадки, коли люди купують квитки, але потім рейс на конкретну дату раптом скасовують з незрозумілих причин.

Експерти кажуть, що нерідко авіакомпанії відкривають продаж квитків на певний рейс, хоча до кінця не впевнені, що той буде виконуватися. Тобто, з людей просто збирають гроші, повернути які після офіційного скасування рейсу часто непросто. Але проблема не тільки з грошима – у багатьох зриваються плани, важливі зустрічі і угоди.

«Впевненості в тому, що в Україні забезпечуються регулярні перельоти за чітким графіком на сьогодні вже немає. Незрозуміло, як взагалі можна щось планувати в такій ситуації », – каже киянин Андрій, рейс якого потрапив під« скорочення ».

«Країна» розбиралася як зараз літають літаки, і чому українцям продають квитки в нікуди.

Хто куди не летить

Хоча формально заборона на повітряне сполучення з країнами, куди традиційно літають з України, вже знято, неприємні новини для пасажирів з’являються із завидною регулярністю.

Так, з 16 по 30 вересня «Чеські авіалінії» скасували рейси з Одеси в Прагу (ОК 922 / OK923). Пасажирам, які вже придбали квитки, пропонують поміняти їх на інші дати, полетіти з Києва або отримати ваучер (який потім можна буде поміняти на нові квитки).

Ryanair різко скоротив список рейсів з України. З 15 по 29 серпня практично закриті польське, угорське, німецьке, австрійське, італійське напрямки. Наприклад, на Відень найближчий рейс, доступний до бронювання, є тільки на 30 вересня. Далі, з 2 жовтня графік більш – менш регулярний (вильоти є фактично через день).

З рейсів, доступних до бронювання на вересень у Ryanair залишилися рейси з Києва на Пафос, Барлелону, Валенсію, Мадрид, Лондон, Манчестер. А з регіональних аеропортів взагалі нічого немає.

Олександр Ланецкий пов’язує таку паузу в польотах до чинного в Україні забороною на в’їзд для іноземців.

При цьому, що цікаво, сама заборона діє ще з кінця серпня, Проте, до 15 вересня рейси за графіком виконувалися, що, очевидно, пояснюється нормою про те, що якщо рейс скасовано менш ніж за 14 днів до вильоту, пасажири мають право не тільки на повернення коштів, але і на компенсацію (від 200 до 600 євро на людину).

МАУ в серпні скасувала рейси на Ларнаку, Відень, Прагу, Берлін пояснивши це продовженням заборони для наших громадян на в’їзд в Шенгенську зону (при цьому в інші країни Шенгену, скажімо, до Франції і Нідерланди, рейси були).

У МАУ кажуть: причинами періодичних відмін / переносів рейсів є:

продовження заборон на авіасполучення між країнами, що додатково суперечить відновленню хабів (транзитної) роботи авіакомпанії
відсутність пасажиропотоку через неможливість відвідування українцями ряду країн (зокрема країн Шенгенської зони) з туристичною метою. (З огляду на це – рейс банально можуть скасувати, якщо на нього не набралося людей, як нам вдалося з’ясувати, перевізники можуть прийняти рішення про скасування рейсу, якщо заповнюється менше половини салону Ред)
рішення Кабінету Міністрів України заборонити в’їзд іноземних громадян на територію України до 29 вересня.
«Якщо говорити про рейсах до Європи по популярним раніше туристичним напрямками, можливості для достатніх завантажень на таких напрямках немає до сих пір. В’їзд в такі країни дозволений тільки для окремих категорій громадян, які їдуть в Європу з метою бізнесу, навчання як сезонні працівники або мають посвідку на проживання. І обмеження ці відрізняються у кожної окремо взятої країни. Наприклад, Німеччина, Бельгія, Іспанія не пускають українських туристів, але відкриті для бізнес-трафіку, студентів, транзитних пасажирів і робітників. І в даному контексті велике значення має рівень бізнес-зв’язків України з окремо взятими країнами. Так, тісні бізнес-зв’язки з Німеччиною дозволяють навіть в умовах пандемії і обмежень трафіку організувати в Мюнхен 3 рейси на тиждень. У той же час, Австрія закрита для практично всіх вище перерахованих категорій і пускає тільки медпрацівників, дипломатів, членів сімей резидентів і транзитерів. Що само по собі зумовлює дуже низьке завантаження по маршруту. Крім бізнес-контингенту великий відсоток трансферних пасажирів забезпечують рейси в Париж і Амстердам. У нинішніх ринкових умовах МАУ не може реалізувати свою хабів модель і забезпечує для таких пасажирів тільки одне плече перельоту – з України в європейські аеропорти. Звідти пасажири подорожують далі по світу вже з іншими авіакомпаніями », – пояснили нам в компанії МАУ.

«З деякими країнами авіасполучення практично не відновлено до сих пір через куди більш жорстких заборон країни прильоту. У зв’язку з цим авіакомпанія також змушена скасовувати рейси туди. Наприклад, Греція відкрита виключно для українців, що мають посвідку на проживання для проживання в цій країні, Швейцарія – тільки для дипломатів і транзитних пасажирів. Грузія також обмежила для українців в’їзд до 30 вересня за винятком дипломатів і членів сім’ї своїх резидентів. Азербайджан, в свою чергу, відкритий виключно для українців з видом на проживання. До 30 вересня для всіх категорій пасажирів закрита Індія. Таким чином жорсткі обмеження як з боку Європи, так і на східному напрямку, визначили ще один важливий фактор перегляду рейсів – неможливість організації хабів роботи в рамках маршрутної мережі МАУ. Обмеження для іноземців в Європі стримують трафік на східних маршрутах, в тому числі, не даючи можливості завантажувати далекомагістральні рейси, які історично пов’язували Схід як з Європою, так і Північною Америкою. В результаті, МАУ змушена постійно адаптувати розклад під часто мінливі реалії для забезпечення оптимальних з точки зору економіки стикувань і point-to-point рейсів », – кажуть в МАУ.

Наприклад, МАУ скасувала кілька рейсів, які планувалися на жовтень. Зокрема, отримали повідомлення про скасування рейсу пасажири рейсу PS353 KBP до Афін на 24 жовтня і пасажири рейсу PS312 з Мілана до Києва 23 вересня і 15 жовтня. Причому, цікаво, що у всіх випадках скасували рейси в один кінець (можна вилетіти з Афін або в Мілан).

«Мені запропонували перенести дату вильоту на 25 жовтня. На цей рейс у мене був квиток вже по перебронювання. Спочатку ми планували летіти в Афіни ще в березні, але через карантин перенесли дати на жовтень. Але вже зараз, зрозуміло, що до жовтня нас навряд чи будуть пускати в Європу, тому не думаю, що варто морочитися з перенесенням рейсу. Потрібно тепер скасовувати квитки в обидва кінці », – розповіла нам киянка, рейс якої в Афіни скасували.

З рейсом в Мілан на 23 вересня взагалі вийшов скандал.

Пасажирка Світлана Яценко виявила, що на «її» дати квитки спокійно продають, хоча їй прислали повідомлення про скасування рейсу.

«Я купувала квитки ще в минулому році, восени. Мала летіти на виставку в Мілан. Зі мною повинна була летіти моя дочка. Рейс скасували, Але яке було здивування, коли я побачила що МАУ продають квитки в Мілан на мої дні », – каже нам Яценко.

«Ви ж скасували мій рейс, гроші не повернули, а зараз продаєте квитки?», – дивується Світлана Яценко в коментарях на офіційній сторінці МАУ в Facebook.

Вона також доклала копію повідомлення про скасування рейсу, отриману від авіакомпанії.

У МАУ стверджують, що «пасажирка переплутала». Квитки в продажу є, але на 23 жовтня, а не вересня. Проте, як розповіла нам Яценко, після коментарів їй передзвонили з авіакомпанії і пообіцяли повернути гроші протягом декількох днів.

На даний момент на скасовані рейси з Мілана на 23 вересня і 15 жовтня і рейс до Афін квитків у вільному продажі немає.

квиткова схема

За словами Олександра Ланецького, ситуація зі скасуванням рейсів неоднозначна.

«Частково авіакомпанії самі стали заручниками ситуації, так як змінюються умови в’їзду / виїзду з тієї чи іншої країни через пандемію. Ці правила досить часто переглядають. Взяти, наприклад, заборона, ведений України на в’їзд іноземців. Його ніхто заздалегідь передбачити не міг, і авіакомпанії розраховували на певний потік пасажирів, якого тепер немає. Та ж Ryanair на вересень фактично зупинила польоти. І це чесно по відношенню до пасажирів », – каже Ланецкий.

Але при цьому авіакомпанії нерідко користуються ситуацією – офіційно не знімають рейс з продажу, продовжуючи брати гроші з пасажирів.

За словами Ланецького, формально авіакомпанія не може скасувати рейс, якщо, скажімо, набралося мало людей. Адже коли пасажир купує квиток йому про такі ризики не повідомляють.

Але це правило порушується часто-густо, причому, навіть на рейси, за якими вже не набирається потрібного числа пасажирів, квитки все одно продають до останнього моменту.

«Справа в тому, що вже багато років авіакомпанії, причому, не тільки українські, працюють за принципом піраміди. Так як на літній сезон припадає 75% польотів, а на зимовий – тільки 25%, все намагаються розпродати квитки на літо ще взимку, щоб отримати гроші від предпродаж на поточну діяльність. Але через епідемію ця схема дала збій. На літній сезон квитки розпродали, гроші освоїли, а коли прийшов час летіти (літній сезон навігації стартує з березня) – ввели жорсткий карантин. Але кошти на той час вже були прибудовані. І авіакомпанії потрапили в дуже неприємну ситуацію – багато хто просто не можуть розрахуватися з пасажирами. Тому хто як може шукають лазівки », – каже Ланецкий.

Окрема тема – продаж квитків тим українцям, які не мають права на в’їзд в ту чи іншу країну, скажімо, в ЄС.

Формально право на в’їзд до Європи має кілька категорій українців (ті, у кого є дозвіл на роботу, вид на проживання, право проживання в ЄС та інші). Але купити квитки можуть усі бажаючі.

«Формально це питання – зона відповідальності пасажира. Але за фактом людей просто грабують. Адже, якщо вас повернуть, гроші за квиток ніхто повертати не буде. А українці часто думають, що раз квитки продають, летіти можна. З цієї причини недавно повернули 60 осіб, які прилетіли в Естонію на Wizz Air. Після чого уряд попросило авіакомпанію тимчасово зупинити рейси на Київ », – розповів нам Ланецкий.

Як повернути гроші?

При цьому майже завжди повідомлення про скасування рейсів приходять не менше ніж за два тижні до планованої дати вильоту.

У цьому випадку авіакомпанія повинна на вибір пасажира або перенести дату вильоту на інше число, або обміняти квиток на промокод або ж повернути за нього повну суму. Якщо терміни порушені, і рейс скасують менше ніж за 14 днів, з авіакомпанії, згідно Повітряному кодексу, можна стягнути ще й компенсацію від 200 до 600 євро залежно від дальності польоту, – говорить президент адвокатської компанії «Кравець і партери» Ростислав Кравець.

«З формальної точки зору авіакомпанії так і не оформили форс-мажор, а значить всі ці скасування не потрапляють під дії непереборних перешкод. Тобто, маємо 105-108 статті Повітряного кодексу з компенсацій за невиконаний рейс. Можна ще й моральну компенсацію вимагати », – додав аналітик компанії« Європатруль »В’ячеслав Коновалов.

Але отримати навіть просто гроші за квиток, без жодних компенсацій, з авіакомпаній не так просто. Вони всіляко переконують пасажирів міняти квитки або брати промокодом з підвищують коефіцієнтами (в теорії їх потім можна буде поміняти на більш дорогі квитки). Заявки на повернення грошей теж можна відправити, але доведеться чекати в черзі, і як довго – невідомо.

У самих авіакомпаніях стверджують, що вдосконалять схему як можуть.

Наприклад, в SkyUp заявили, що як раз зараз оновлюють систему повернення коштів у разі скасування рейсу. Гроші повертатимуть автоматично і швидко на баланс пасажира. Їх можна буде витратити на покупку інших квитків або послуг авіакомпанії або ж вивести на банківську карту. Але для цього потрібно відправити претензію в авіакомпанію, і скільки часу займе перерахування коштів – незрозуміло.

У МАУ запевняють, що якщо заповнити заявку, кошти обов’язково повернуть. Терміни досить розмиті – від 7 до 90 днів.

«Вже на міжнародному рівні прийнята практика – якщо переноситься рейс, вам пропонують перебронювати квитки на інші дати протягом року з коефіцієнтом 1,2 або підвищенням класу обслуговування. З одного боку цікава пропозиція, з іншого – ніхто не знає, що буде завтра », – каже Коновалов.

«В умовах кризи звичайно ж це шахрайство з боку авіакомпаній. Вони прекрасно знають, що рейси виконувати не будуть, але квитки продають, так як їм потрібен кеш », – каже Коновалов.

Тобто, навіть якщо квитки на ваш рейс є в продажу зараз, ще не факт, що в зазначений час він полетить.

«Тут взагалі немає ніяких гарантій. Тому найкраще, що може зробити пасажир – не купувати квитки раніше, ніж за 14 днів до вильоту. Побоюючись нарватися на компенсації, авіакомпанії практично завжди повідомляють про скасування рейсів раніше цього терміну », – підсумував Ланецкий.

Джерело: