У липні Національний банк отримав 535 скарг громадян на дії колекторів – це майже третина від усіх отриманих за місяць скарг на дії небанківських фінустанов, НБУ розповіли про те, як захиститися від загроз або нав’язливих дзвінків колекторів.
Про це повідомляє прес-служба регулятора.
«Дві головні проблеми, з якими стикаються клієнти: колектори дзвонять боржника з погрозами і колектори контактують з родичами чи сусідами боржника, які не мають ніякого відношення до кредиту. Тому громадяни звертаються до Національного банку з проханнями роз’яснити, чи законно діють колектори і як захистити себе в разі загроз або нав’язливих дзвінків », – йдеться в повідомленні.
«Якщо ви особисто не давали дозвіл на використання вашого телефону, фінансова компанія і колектори порушують законодавство.
Якщо вам надходять дзвінки або листи по кредиту, який ви не брали і за якими не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України «Про захист персональних даних». Номер телефону людини і його домашня адреса – це конфіденційні дані. Фінансова компанія і колектор не мають права на їх обробку без згоди власника », – додали в НБУ.
Відзначається, що якщо колектор загрожує, він також порушує законодавство.
Загрози, цілодобові дзвінки боржнику і членам сім’ї, використання лайливих слів в повідомленнях, поширення образливих фотоколажів і т.д. – це порушення ряду статей Конституції України (статті 3, 21, 22 і 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 і 308), Кримінального кодексу України (стаття 182).
«Якщо колектор загрожує примусово стягнути борг – це обман. Лише органи Державної виконавчої служби і приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість, дотримуючись офіційних процедур. Колекторські компанії можуть тільки інформувати боржника або поручителя про наявність боргу », – підкреслюють в НБУ.
Що робити в таких ситуаціях?
Потрібно дізнатися назву колекторської компанії, представники якої телефонують.
«Якщо кредит ніяк вас не стосується, варто пояснити ситуацію і попросити припинити дзвінки. Якщо вам продовжують дзвонити по кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також в контакт-центр НБУ по телефоном 0 800 505 240.
Також варто звернутися до Уповноваженого ВРУ з прав людини або до суду. Адже саме вони контролюють дотримання законодавства про захист персональних даних. По-третє, якщо колектори погрожують, потрібно обов’язково звернутися до правоохоронних органів », – говориться в повідомленні.
Як Національний банк планує врегулювати роботу колекторів?
Відзначається, що НБУ приєднався до розробки законопроекту, над яким працює профільний комітет Верховної Ради, який повинен чітко визначити правила роботи колекторів, заборонити неетичну поведінку і встановити санкції за порушення.
Серед головних змін, пропонуються:
банки і фінансові компанії ще на етапі підписання договору повинні попереджати клієнта про притягнення колектора в разі прострочення по кредиту;
колектори будуть зобов’язані дотримуватися вимог етичної поведінки;
Національний банк буде вести реєстр колекторів;
банки і фінансові компанії будуть контролювати поведінку залучених ними колекторів, а також будуть зобов’язані повідомляти НБУ про укладені угоди з колекторами.