Сумській письменник – про постановку «Меланхолійний вальс» театру «Місто С …»

У Сумах 19 вересня театр «Місто С» представив увазі глядачів виставу за новелами Ольги Кобилянської «Меланхолійний вальс».

«Меланхолійний вальс» – безперечний успіх театру «Місто С». Справжня удача. І режисера і автора інсценізації Наталії Черкасенко, і акторів. Вдалося – завдяки грамотній символіці декорацій – перетворити сцену в багатокімнатну квартиру, що символізує, в свою чергу, внутрішній світ людини (не тільки багатоквартирний, а й різнорівневий). На таке прочитання вистави вказує його назва: меланхолія – ​​суто внутрішня хвороба людини (депресія, зневіра, туга, безглуздого і тому подібні стану).

З назви – безсумнівно перформативного – зрозуміла і причина меланхолії: відсутність пари, вальс припускає наявність партнера. А він – поза сценою, поза сценічних доль героїнь, залишився десь в минулому (гуцул Ганни і «викрав» душу Софії) або в мріях (молодий професор Марти). Тому меланхолійний вальс спочатку приречений на депресію, що чудово передає початкова сцена, коли Марта то самотньо, але граціозно крутиться, підхоплена мелодією вальсу, то впадає в меланхолію і затикає вуха, щоб її не почув, що марно, оскільки звучить зсередини. Їй, Марті, вдалося реалізувати бажання стати «професорка», народити дітей, але … хепі-енду не вийшло, один «поверх» втратив два інших і без них залишається напівзруйнованим будинком, яким би щасливим на колір фасадом не намагався замаскувати свої руїни.

У самій новелі закладена разноуровневость, «поверховість» внутрішнього світу людини, яку Зигмунд Фрейд позначив як суперего, воно і его. Режисер передав це через характери персонажів (Марта – вищий рівень, Ганна – его, а Софія – Воно). Або ж так: Марта – початок весни, світла іпостась, Ганна – брюнетка, пристрасна, рвучка, базова іпостась, натягнуті відносини між якими чудово передали актриси. Внесло елемент рівноваги в їх відносини поява Софії, ім’я якої означає – Мудрість. Далеко не випадково в православній літургіки читання Євангеліє завжди починається однаково «Під час Воно …». І час це серединне в долі будь-якої людини, осьовий, як сказав би К. Ясперс, коли в глибині його з’являється «зернятко» (згадаймо євангельське «Се я вийшов сіяти»), тобто з’являється шанс стати «доброї землею», а не терням або кам’янистим місцем, щоб не дати викрасти посіяний в серці плід безсмертя (Мф. 13, 129-23). І тут напрошується порівняння, що зуби мудрості з’являються пізніше інших і часто раніше багатьох зникають. Не тільки за сценарієм Софія, яка символізує Воно, повинна загинути, але і по суті реальної ситуації у внутрішньому світі людини. «Де ваш Бог?» – вигукує Ніцше. – Ви його вбили! », Не ставши« доброї землею », не дозволивши йому зійти, принести плід (на кожному рівні)« і в сто раз, другий у шістдесят, а інший в тридцять ».

Якщо не розуміти підгрунтя того, що відбувається на сцені дії, то воно і справді виглядає «жалюгідним видовищем», як написав хтось в коментарях до фейсбучной афіші вистави: метушаться туди-сюди три актриси, істерії, вимовляють якісь суто «бабські» монологи і діалоги … та ні ж, це про вічну драмі, трагедії, яка відбувається в багатьох людях, так і не зрозуміли свого справжнього призначення, які втратили шанс на безсмертя в Царстві Божому. Тому що розтратили себе на, здавалося б, високі цілі (живопис і музика), які повинні були б допомогти прорости «зернятку», а замість цього відібрали у нього необхідні для цього сили, відібрали заради ілюзії успіху, щастя, реалізації стандартних бажань в земній долі. На аристократок духу жодна з героїнь, висловлюючись сленгові, не тягне, інтелектуалки, хоча і говорять багато про духовність, – явно душевного рівня, а якщо і знаються з духовним світом за допомогою мистецтва, то аж ніяк не зі світлими, скажімо так, його сферами.

Вдале режисерське рішення, крім згаданих, і створення рівня нижчого, ніж три сценічних, його представляє служниця Катерина, з’являється з дверей, що знаходиться нижче горизонту сцени. Думаю, вона символізує земне тіло, яке несе в собі внутрішній світ, і здатне допомогти «панночкам» усвідомити своє істинне призначення, але, на жаль, вони відмовляються від приготовленої для них «вечері», програми по вирощуванню згаданого «зернятка». Відомий вислів «немає тіла – немає справи» можна розуміти не тільки в непристойні сенсі, як натяк на посвяту в актриси «через ліжко», а й помилкову духовну практику. Значення земного тіла для духовної еволюції людини з давніх-давен розуміли жерці і єгипетські, і китайські (даоси), і йоги, і буддисти. Образ Катерини цікаво інтерпретований режисером і блискуче зіграний актрисою, яка зуміла показати, що надмірні емоції «панночок» гнітюче, руйнівно діють на їх зовнішню, захисну оболонку.

Як кожен художній твір новела Ольги Кобилянської, складена під час домінування модерну, багатозначна, як і її театральна постановка, отже, може розумітися по-різному. Чи не претендую на вичерпну інтерпретацію, але смію стверджувати, що прочитання, що не зачіпає метафізичної підгрунтя твору, свідомо помилкова і не може пояснити, чому написане понад століття тому продовжує хвилювати і в наше постмодерна, смартфони сьогодні, коли взаємовідносини статей, гендерні та інші проблеми з нетрадиційною орієнтацією досягли такого оголення, яке за часів, коли написана новела, хіба що снилися. І то далеко не всім.

Василь Чубур, creativpodiya.com