Приватні перевізники знову рятують Суми від транспортного колапсу під час обстрілів і відключень електроенергії

17 та 18 вересня 2024 року місто Суми пережило масштабні обстріли з боку ворожих військ. Удари по енергетичній інфраструктурі КАБів та дронів-камікадзе призвели до значних перебоїв з електропостачанням. З цієї причини комунальні тролейбуси, що залежать від електрики, повністю зупинили свою роботу, що могло спричинити транспортний колапс. Але завдяки приватним перевізникам Суми змогли уникнути цієї проблеми.

У критичний момент, коли робота комунальних тролейбусів зупинилася, приватні маршрутні автобуси стали справжнім порятунком для мешканців міста. Завдяки злагодженій роботі приватних перевізників, місто продовжувало функціонувати, і сумчани мали можливість дістатися до роботи, навчання та інших необхідних місць. Хоча пасажири КП «Електроавтотранс» зіткнулися з незручностями через скасування рейсів, вони швидко “перейшли” на приватні автобуси.

Завдяки цьому вдалося уникнути великих скупчень людей на зупинках і забезпечити необхідні перевезення у місті. Фактично, приватні маршрутки стали критично важливою ланкою в транспортній інфраструктурі під час кризи.

Чому роль приватного транспорту зростає?

Експерти попереджають, що з наближенням зими кількість відключень електроенергії лише збільшуватиметься. Враховуючи вразливість енергетичної інфраструктури, комунальний транспорт Сум, зокрема тролейбуси, не зможе стабільно працювати в умовах частих відключень електрики. Відтак, роль приватного транспорту буде тільки зростати. Це той сегмент перевезень, який зможе працювати навіть за найскладніших обставин, коли комунальний транспорт не функціонує.

Проте, попри важливу роль приватних перевізників, вони стикаються зі значними труднощами, пов’язаними з фінансовими проблемами. Наприклад, автобусний маршрут №60 «В. Піщане – вул. ЗСУ», який припинив роботу з 10 вересня 2024 року, став черговим символом кризи в транспортній системі міста. Перевізник зупинив маршрут через нерентабельність, пояснюючи це тим, що тариф у 10 гривень за проїзд більше не покриває витрати на утримання автобусів, паливо та виплату зарплат водіям.

Проблеми приватних перевізників

Основною причиною труднощів, з якими стикаються перевізники, є застарілий тариф, що не відповідає сучасним економічним реаліям. Вартість проїзду в 10 гривень була встановлена ще до початку повномасштабної війни, але з того часу витрати на паливо, обслуговування автобусів і зарплати зросли в рази (при тому, що для комунального підприємства тарифи підняли ще минулого року і в їхніх автобусах вартість проїзду складає взагалі 16 гривень). У результаті багато маршрутів стали збитковими, і перевізники змушені або припиняти роботу, або скорочувати кількість рейсів.

Директор одного з автопідприємств міста коментує ситуацію так: “Ми не можемо більше обслуговувати транспорт за такими тарифами. Без змін тарифів ми будемо змушені припиняти роботу на інших маршрутах також”.

Нинішня ситуація в Сумах демонструє, наскільки важливою є роль приватних перевізників у критичні моменти. Вони рятують місто від транспортного колапсу під час відключень електроенергії та інших надзвичайних ситуацій. Проте існує нагальна потреба у вирішенні проблеми тарифів, щоб приватні перевізники могли й надалі забезпечувати місто необхідними транспортними послугами.

В умовах невизначеності з електропостачанням та наближенням зими важливо, щоб питання про підвищення тарифів та фінансову підтримку приватних перевізників було розглянуто, аби уникнути транспортної кризи, яка може паралізувати життя міста.