Важливу роль для відкритості та конкурентності публічної закупівлі відіграє можливість захисту прав бізнесу в Антимонопольному комітеті України. Потенційний підрядник чи учасник тендерної закупівлі може оскаржити неправомірні вимоги у тендерній документації, що дискредитують його або лобіюють інтереси конкретного підприємця. За неправомірні рішення чи безаргументовне ігнорування запитів постачальника на внесення корректив Замовник відтепер несе відповідальність. Аналітичне дослідження роботи комітету було проведено командою Дозорро та представлено за посиланням.
За нового законодавчого простору у розрізі зміненого Закону «Про публічні закупівлі», що вступив в силу 20 квітня 2020 року, регламент роботи постійної колегії АМКУ було змінено. Важливо розібратися з нововведеннями як потенційним учасникам закупівельного процесу, так і кожному державному замовнику. Необхідно розуміти порядок звернення та можливості задоволення скарги, а також радіус повноважень постійно діючої Колегії, щоб повноцінно захищати права бізнесу, тим самим створюючи здорове конкурентне поле на користь економіки держави.
Функції Антимонопольного комітету
Зрозуміти функціонал апарату АМКУ та ознайомитися з практикою попередніх років, що була узагальнена та систематизована, можна на сайті комітету. Щоб уникнути розповсюджених помилок та порушень, доцільно вивчити випадки, що вже були раніше розглянуті Комітетом, та судові оскарження таких рішень. Найчастішими скаргами, що потрапляють на розгляд є наступні:
— закладення як вимоги до тендерної документації необґрунтованих вимог, що ускладнюють підготовку пропозиції чи відхилення учасника, який відповідає ТД;
— кваліфікаційні вимоги та надання додаткових непотрібних (з раціонального погляду) документів, що наперед звужують коло учасників до двох та менше;
— об’єднання в один лот різнокаліберної за призначенням продукції, постачати яку один підрядник не в змозі за визначенням (навіть КВЕДів);
— неточності у технічних характеристиках еквіваленту, що закладується в специфікації до умов ТД;
— необґрунтоване банківське забезпечення на вимогу Замовника, що не передбачено вказівкам Нацбанку України;
— некоректні умови проекту, що ставляться як невід’ємна частина до вимог виконання договору;
— формальні помилки чи одруківки по суті, що не несуть під собою змістовного відхилення, але зазначаються Замовником як підстава для відхилення.
Процедура подання скарги
Перед поданням оскарження до Колегії, варто написати вимогу на сторінці закупівлі, де має відбуватися конструктивний діалог між Замовником та потенційним учасником торгів. Задати запитання стосовно роз’яснення умов тендерної документації чи внести пропозиції на їх зміну можна, створивши безкоштовний запит, на який Замовник зобов’язаний відповісти протягом робочої доби. Різниця між запитом до Замовника та скаргою до Комітету полягає не тільки у вартості, але й у технічній особливості. При написанні звернення до тендерного комітету Замовника, закупівельні терміни кожного з етапів процедури не зупиняються. Натомість, після подання та оплати скарги в АМКУ, закупівля буде призупинена до роз’яснення обставин та винесення заключного рішення.
За нового порядку, скарги, що надходять до Колегії тільки через систему Прозорро, вже мають бути оплачені і тільки за такої умови автоматично зараховуються до електронної черги з присвоєнням реєстраційного номеру. Відмовитися від подання оскарження, коли воно вже оплачено, учасник не зможе. Розмір оплати подання скарги регулюється Постановою Кабміну №292 від 22 квітня 2020 року.
Колегія, як частина апарату АМКУ, може врегулювати наступні питання:
— зобов’язати замовника внести зміни до ТД;
— відмінити закупівлю;
— скасувати рішення про відхилення пропозиції учасника чи про визначення переможця;
— допустити чи не допустити учасника до аукціону, шляхом відміни рішення Замовника про зворотнє.
Колегія не може встановлювати, наприклад, факт підробки довідки чи прийняти на себе відповідальність Замовника, встановивши переможця чи схиливши сторони до укладення договору. Також, вона не вирішує питання вартості закупівлі та не відповідальна перевіряти усю процедуру закупівлі. Натомість, встановленням факту антиконкурентної поведінки чи змови між учасниками процедури займається інший підрозділ АМКУ або його територіальне відділення, звернутись до якого можна напряму, а не через ЕСЗ. Колегія може залишати скаргу без уваги у випадку, коли рішення стосовно закупівлі вже виносилося раніше або замовник усунув порушення чи відмінив тендерну закупівлю.
За умови задоволення скарги, Колегія приймає рішення, що є обов’язковим до виконання. Проблема полягає лише в тому, що відповідальність за невиконання рішення АМКУ не передбачено законодавством, як і механізм його втілення. Також, законодавчо втілення рішення у життя ніякими строками не обмежено, що говорить про рекомендаційних характер таких рішень. У посадовій інструкції працівника АМКУ відсутні вказівки стосовно відстеження виконання винесених рішень. Отже, лише від ступеня відповідальності Замовника що вчинив порушення залежить чи виправить він його.
Корисним для вивчення результатів роботи системи є інструмент аналітики Прозорро, що доступний для відкритого перегляду громадськістю, з можливістю завантаження документу у форматі електронної статистичної таблиці. Додатковий інструментарій присутній також для більш просунутих та ціленаправлених користувачів, авторизацію та ключи до якого можна отримати у групи технічної підтримки Дозорро. А про державні закупівлі за умов нового Закону можна вивчити тут.