Чому мароканці платять за проїзд у двічі більше за сумчан?

Громадський транспорт є важливою частиною інфраструктури кожного міста, оскільки він забезпечує мобільність громадян та впливає на якість життя. Однак не завжди рівень обслуговування та умови перевезень відповідають очікуванням. Яскравий приклад цьому – громадський транспорт у столиці Марокко, Рабаті, який значно поступається навіть такому невеликому місту, як Суми.

Якість громадського транспорту: Рабат проти Сум

У Рабаті громадський транспорт часто перебуває в незадовільному стані. Автобуси, які курсують по місту, мають численні недоліки. Часто можна побачити транспортні засоби з вибитими або сильно тріснутими вікнами, що створює небезпеку для пасажирів. Крім того, сидіння в автобусах часто зламані або відсутні, що значно знижує комфорт поїздки. Незважаючи на ці проблеми, такі автобуси продовжують працювати на маршрутах.

Для порівняння, у Сумах, незважаючи на певні виклики, які стоять перед транспортною системою, ситуація набагато краща. Приватні маршрутки та комунальні автобуси і тролейбуси підтримуються в прийнятному стані, і хоча не всі з них можуть похвалитися новим обладнанням, вони принаймні забезпечують базовий комфорт і безпеку пасажирів.

Вартість проїзду: несподівані парадокси

Ще одним важливим аспектом, який варто розглянути, є вартість проїзду. У Рабаті ціна квитка в громадському транспорті становить близько 20 гривень (пів долара) у перерахунку на українську валюту. Для порівняння, у Сумах проїзд у приватних маршрутках коштує 10 гривень, а в комунальному транспорті – 15 гривень за тролейбус і 16 гривень за автобус. Це вказує на те, що навіть при кращій якості обслуговування український громадський транспорт пропонує своїм громадянам більш доступні ціни.

У середині марокканського автобусу

Така різниця у вартості проїзду виглядає ще більш дивною, якщо врахувати економічні показники двох країн. За даними за 2022 рік, ВВП на душу населення в Марокко становить 3 441,99 доларів США, тоді як в Україні цей показник дорівнює 4 533,98 доларів США. Таким чином, ціни на транспортні послуги в Марокко мали б бути нижчими, враховуючи нижчий рівень доходів. Проте, реальність показує протилежне: у Рабаті ціни на громадський транспорт не тільки вищі, а й якість послуг суттєво гірша.

Причини такої різниці

Чому ж така ситуація має місце? Однією з можливих причин може бути різниця в управлінні та інвестиціях у транспортну інфраструктуру. Зокрема, якщо між сумським комунальним громадським транспортом і громадським транспортом в столиці Марокко різниця в ціні не є такою значною, то між сумськими приватними перевізниками і мароканцями різниця становить у два рази. Як змогли сумські перевізники забезпечити настільки ефективніше функціонування свого транспорту?

Перш за все, якби це для когось не звучало дивним – відбувається це через порядність сумських перевізників, які навіть у таких складних умовах намагаються утримувати транспорт у прийнятних умовах (так, далеко не в ідеальних, але враховуючи ту ціну за проїзд, яка не тільки нижча за мароканських перевізників, але і найнижча в Україні) – це дійсно достойний результат. Сумські перевізники, так само як і переважна більшість містян переживають за свою малу батьківщину і готові працювати на благо рідного міста.

При цьому не можна ігнорувати й економічну складову – погодьтеся, ніхто добровільно не буде працювати собі в збиток і багато “збиткових” маршрутів у Сумах вже не працюють (близько 30%). Якщо ситуацію не змінити, то їх кількість буде тільки зростати, а автобусів на дорогах міста буде менше і менше.

Порівняння громадського транспорту в Рабаті та Сумах показує, що якість обслуговування та ціни на проїзд можуть значно відрізнятися навіть у країнах з різним рівнем економічного розвитку. Хоча Марокко має нижчий ВВП на душу населення, ціни на транспорт там вищі, а якість послуг гірша. Це підкреслює важливість ефективного управління, розумної економічної політики та інвестицій у транспортну інфраструктуру для забезпечення комфортних і доступних умов для громадян.